2013/09/01

Niedziela i panie Storczykowe:)

Dzisiaj obudził mnie straszny deszcz i zimno - miałam otwarte okno.. brrrr... i ból brzuch ...
Nadeszły ,,Te"dni .. humor na maxa popsuty od rana..Na dodatek byłam dziś prawie cały dzień sama w domu , mój Ukochany był prawie cały dzień w pracy...(Tak w niedziele:/) więc snułam się po domu i nie wiedziałam co mam robić.. Nie chciałam marnować dnia na głupoty..
Choć nie czułam się najlepiej poszłam w tą szaroburą pogodę na spacer z psem i to mi pomogło - nawet wymuszony ruch dodaje energii;)

Po powrocie wzięłam się za sprzątanie.Wysprzątałam cały dom i zajęłam się moim kwiatuszkami- mam ich pełno w domu i na balkonie.A szczególną miłością darzę moje siedem! storczyków:)
Postanowiłam zrobić im rytuał podlewania w wannie:) Siedem cudnych kwiatków- 3 z nich zrzuciły już kwiatki i chwile będą zimowały (pamiętajcie nigdy po zrzuceniu kwiatków przez storczyki ich nie wyrzucajcie! zakwitną znów tylko trzeba o nie zadbać:)) Pochwale się nimi:


Moja ,,teściówka" sprzedała mi patent jak sprawić by dlużej kwitły i szybciej ,,wykluły" się nowe kwiatki - podczas podlewania - kiedy siedzą w wodzie i piją- polewam je słabym strumieniem letniej wody od góry -omijając kwiatki kieruje wodę w środek liści - to działa:) Podobnie działa zraszanie - jedank nie zawsze mi się chce te 7 oblatywać w ten sposób:P:)

W Obi widziałam ostatnio niebieskiego storczyka - był strasznie drogi ale wciąż o nim myślę:)




Jak dbać o storczyki ?
To proste! 
Rady są z książek:

Storczyki w mieszkaniu Erfkamp Joachim

Storczyki - Dariusz L. Szlachetko

Świat storczyków Boudasson Benedicte

 

Odmiana Phalaenopsis to najpopularniejsza w naszych domach odmiana. Jednocześnie  najłatwiejszy i najtrudniejszy w uprawie storczyk.Łatwy bo ma dość małe wymagania - najtrudniejszy bo łatwo coś popsuć i ,,zabić" w zarodku ich piękno.Ale po kolei:
  • Światło-Wymagania światła są łatwe do spełnienia.Idealny poziom światła to 10000-15000 luksów, czyli  - półcień.Phalaenopsis uprawiany na parapecie najlepiej będzie się czuł na wschodnim oknie, ponieważ na początku dnia, gdy roślina odbiera więcej światła, temperatura jest niższa. Południowe okno jest możliwe do uprawy tylko pod warunkiem, że światło słoneczne będzie przefiltrowane, tak aby nie poparzyło roślin. Na oknie południowym lub zachodnim w okresie od maja do września trzeba zapewnić trochę cienia, na przykład przy użyciu cienkiej zasłony lub żaluzji. Należy zawsze uważać, aby promienie południowego słońca nigdy nie padały bezpośrednio na liście. W warunkach klimatycznych Polski od początku grudnia aż do połowy lutego można pozwolić nawet na pełne słońce. 
  • Temperatura- Phalaenopsisy to południowoazjatyckie rośliny z dość ciepłego klimatu. Idealna temperatura nocy to 16-18°C, a dnia 21-27°C. Taki zakres temperatur zapewnia większość naszych mieszkań i dlatego są to rośliny idealnie nadające się do uprawy domowej.Latem rośliny zwykle tolerują nieco wyższe temperatury W wypadku utrzymywania się latem na parapecie temperatur powyżej 35°C absolutnie konieczne jest cieniowanie (np. żaluzjami) lub przestawienie roślin.        Zimą należy uważać na wietrzenie podczas mrozów - przewianie rośliny silnym prądem powietrza o temperaturze 0°C lub poniżej może spowodować przemarznięcie liści objawiające się ich szklistością i więdnięciem. Silne przemarznięcie może doprowadzić do śmierci całej rośliny. Szok temperaturowy (także podczas transportowania roślin zimą) może spowodować także opadanie kwiatów i pąków. 
  •  Woda-Ważne jest, aby Phalaenopsisy były podlewane wcześnie rano. To zapewni odparowanie wody z liści i z korony rośliny przed nocnym ochłodzeniem.Zalecanym sposobem podlewania wszystkich storczyków jest wstawianie całej doniczki do naczynia z wodą (np. wiaderka), tak aby była zanurzona po brzegi, i przetrzymanie jej tak przez 15 minut do godziny. To jedyny sposób dający pewność, ze podłoże nasiąkło w całej objętości, a korzenie "powietrzne" wystające z doniczki też pobrały wodę.Do podlewania najlepsza jest deszczówka, woda z filtra odwróconej osmozy lub destylowana. Można podlewać wodą z kranu, najlepiej przegotowaną i odstaną, ale wymaga to bezwzględnie corocznego przesadzania (dokładnej wymiany podłoża bez powiększania doniczki). Podlewać należy obficie i dokładnie, upewniając się, że woda wycieka wszystkimi otworami doniczki. Phalaenopsisy, podobnie jak znakomita większość storczyków tropikalnych, bezwzględnie wymagają zupełnego przeschnięcia podłoża przed kolejnym podlaniem. Jest to najważniejszy aspekt uprawy tych roślin! ICH PODŁOŻE NIE MOŻE BYĆ PRZEZ CAŁY CZAS RÓWNOMIERNIE WILGOTNE!!! Należy je podlewać mocno, ale odpowiednio rzadko - dorosłe rośliny w okresie wegetacji zwykle raz na 4 do 7 dni, a zimą nie częściej niż raz na tydzień. Zbyt częste podlewanie, bez okresu przeschnięcia, powoduje gnicie korzeni i w końcu doprowadza do śmierci rośliny!!! Jest to najczęstszy błąd przy uprawie pierwszego storczyka, ponieważ jest to najistotniejsza różnica między traktowaniem epifitów i innych roślin doniczkowych. Zachowanie okresu przeschnięcia po każdym podlaniu to 99% gwarancji sukcesu w uprawie storczyków. Wilgotność podłoża można sprawdzić, wkładając do podłoża drewniany patyczek na głębokość 7-10 cm. Po wyjęciu sprawdzamy jego koniec. Jeżeli ma kolor ciemniejszy, to znaczy, że podłoże jest jeszcze wilgotne i należy poczekać z podlewaniem jeszcze dzień lub dwa.
Na teraz to wszystko - jak wasza niedziela?
 

2 komentarze:

  1. lubię storczyki ^^

    fajny blog. obserwuje :0

    lookofheaven.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. podoba mi się twój blog ;> obserwuję ;)

    http://this-is-my-life-s.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń

Dziękuje za wszystkie komentarze, jak każdy człowiek lubię miłe słowa,ciekawe spostrzeżenia,mobilizacje na dalsze pisanie;) Jedyne co będę usuwać za każdym razem to dzikie i nie kulturalne spamowanie! :)
Na pewno do was trafię po komentarzach:)! Linkujcie z umiarem:*




: D leave a mark!
Thank you, you are always welcome :)




LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...